Az első temetkezési intézkedések
A temetkezés tulajdonképpen a halott földi maradványainak sírba rejtésével jár. Tágabb jelentésében azonban a holttest szertartásos eltakarításának bárminő módját temetkezésnek szoktuk nevezni. Amikor haláleset történik a családban, sokan nem is tudják, hogy pontosan mi a teendő. Hogy mi milyen sorrendben követi egymást, hogy hol kell bejelenteni a halálesetet, mikor kell felkeresni a temetkezési vállalkozót és egyáltalán, milyen bürokratikus teendők vannak.
Amikor valaki elhalálozik, a gyásszal való megküzdés mellett rengeteg teendő is vár az elhunyt hozzátartozóira. A temetés szervezése és a temetés mellett utána is rengeteg teendő van. De hogy melyek is ezek pontosan?
Ha otthon történt meg a haláleset, akkor értesíteni kell a háziorvost vagy az ügyeletesorvost, ő állapítja meg a halálesetet és ő tölti ki a szükséges okmányokat, ezután lehet elszállítani az elhunytat. A rendőrséget abban az esetben szükséges értesíteni, ha rendkívüli volt a haláleset, tehát önkezűségre vagy idegenkezűségre utaló jelek vannak, valamint akkor, ha az orvos ezt kifejezetten kéri.
Ezután a hozzátartozóknak kell gondoskodni az elhunyt elszállításáról. Aki Várpalotán és környékén keres temetkezési vállalkozót, a varpalotainfo.hu-n megtalálhatja azokat, akik ilyen szolgáltatást nyújtanak. Ehhez nem kell más, minthogy a varpalotainfo.hu-n a Szolgáltatók menüpontra kattintva a Temetkezés pontra kattintunk.
Mi történik a temetkezési vállalatnál?
A temetkezési vállalattal azt kell megbeszélni, hogy mikor lehet elvégezni a temetést, hogy polgári vagy egyházi szertartás lesz-e, és azt is tisztázni kell, hogy hol van az elhunyt. Ha például kórházban halt meg, vagy ha szükséges a boncolás, mikor lehet elszállítani az elhunytat. A temetés időpontját szükséges egyeztetni a temető üzemeltetőjével, a szertartást végző egyházi vagy polgári személlyel.
Fontos, hogy az elhunytat szükséges anyakönyveztetni, ehhez pedig szükség van az elhunyt személyi igazolványára és lakcímkártyájára, a születési anyakönyvi kivonatára, a halotti vizsgálati bizonyítványra és a jegyzőkönyvre az elhalálozás bejelentéséről.
Nagy segítséget nyújtanak a temetkezési szakemberek
Számos dolog szükséges még ahhoz, hogy méltóképp el tudjuk búcsúzni elvesztett hozzátartozónktól. Mindezek beszerzésében és az ügyintézés gördülékenységében nagy segítségére lehet a gyászoló családnak a temetkezési vállalkozó. Így gondoskodni kell a sírhelyről, a sírkőről, síremlékről. Aztán ott vannak még a kegyeleti kellékek, mint a koporsó vagy az urna. Ezen kívül nem szabad megfeledkezni a virágokról, koszorúról, sírcsokorról sem. Egy temetési szertartás megszervezése nem egyszerű feladat, viszont ha tapasztalat szakemberekre bízzuk, akkor nagyon nagy teher kerül le a vállunkról.
A temetés funkciója a kezdetektől fogva kettős: egyrészt az élő közösségből eltávolítani a halottat, másrészt, a hitrendszernek megfelelően további „életet” biztosítani.A temetés egyfelől tiszteletadás a halottnak, hitrendszer függvényében a halott lelkének „felajánlása”, és egyben, a gyászoló számára a legfontosabb: búcsút venni szerettünktől. A temetés után válik véglegesen visszavonhatatlanná a veszteség, ennek jelképe a sírba tétel. A gyászolás rituális első szakasza ezzel zárul, és utat nyit a veszteség feldolgozásához. Az elengedés, szerettünk halálának elfogadása hosszú folyamat, a megszűnő szokások, hagyományok helyett ma már saját magunknak kell kialakítanunk az emlékezés formáit.
Várpalotán a Fátyol temetkezési vállalkozás minden ügyintézést levesz a hozzátartozók válláról, még a gyászjelentést is fel lehet adni Náluk a Várpalotainfóba.
FÁTYOL TEMETKEZÉS: Éjjel-nappal hívható telefonszámunk: 06/30 385-62