Biztos sokakat foglalkoztat ez a kérdés, lehet pont téged is? De sajnos ezen a ponton meg is reked mindenki.  Azért mert nem tudod mi vár rád, és talán teljesen kezdő vagy ezen a téren. Nem tudod, hogyan kezdj hozzá, mi lehet számodra a legmegfelelőbb, csak megfogalmazódott benned a gondolat. Gyere, kezdjük el együtt, és megmutatom az utat a rengetegből!

Alapos tervezéssel kezdjük, ami lehet több nap is, és hogy miért? Hamarosan számodra is egyértelművé fog válni. Pontokba szedem neked, és mindent meg is beszélünk külön. Mindenekelőtt leírom, hogy ez egy életmódváltás, mint sem fogyókúra. NE állj föl kérlek ennek hallatán, csak olvasd tovább. Bár abban bízom azért, hogy olvastad az előző cikkem is, és kiderül abból, hogy miért nem fogyókúra. Ha egészségesen és tartósan karcsú akarsz lenni akkor azért bizony tenni kell. De a jó hír az, hogy nincsenek hosszú koplalások, nem küldelek fél maratoni távot futni sem. A fogyókúrák rövidtávon tarthatóak, és fogyni is lehet velük, de hosszú távon tarthatatlanok. A beszűkült étkezések, a hiányos táplálkozások következtében a szervezet, raktározó üzemmódba kezd, és a végén azt veszed észre, hogy több kiló jött vissza, amit nagyon sok fogyókúrázó jól ismer. A jojó effektus, mert felborult az anyagcsere.

Hogy még jobban megerősítselek szándékodban, tudnod kell azt is, hogy milyen krónikus betegségek lehetnek az elhízás/kóros elhízás következményei.

Túlsúly következményei

  • Magas vérnyomás
  • Cukorbetegség
  • A vérzsírszint kóros átrendeződése
  • Koszorúér-betegség
  • Stroke
  • Oszteoartritisz (csont-és ízületi gyulladás)
  • Alvási apnoe
  • Daganat
  • A máj zsíros elfajulása
  • Epehólyag betegség
  • Fogamzó képességgel és terhességgel kapcsolatos problémák

Ezeken felül pedig szerintem a felelősség vállalás minek nagy szerepe kell, hogy legyen ebben. Miért pont ezt írom? Minap kezdett bele egy kedves ismerősöm is az életmódváltásba, neki is pont ezt mondtam, neki van egy kisfia. Felelősek vagyunk magunkért, hogy azok lehessünk másokért. Hiszen szeretnek minket, gyermekeink, unokáink, férjünk, párunk, feleségünk, szüleink. Akiket szeretünk szeretni, akiket nem akarunk félni, vagy sírni látni miattunk, mert egy olyan életminőséget élünk, ami tíz évvel rövidíti esetlegesen meg életünket. Ne legyen késő tenni, mert visszafordíthatatlan, és ha elszámolni kellene majd, ne azt kelljen mondanod, hogy bárcsak akkor….., hanem hogy mindent megtettem magam testi-lelki-mentális egészségéért. Hogy tíz évvel tovább gyönyörködni tudj azon személy tekintetében, aki a legféltettebb kincsed. Hogy tovább tudj és tudjanak szeretni. Na, ez, amiért megéri! Nem repülőt, és űrrakétát kell vezetni, csak egyszerűen a rossz szokásokat levetkőzni.

 Hosszú folyamat lesz, és kis lépésekben haladj. Az ideális fogyási ütem fél és egy kiló között van egy héten. Tervezzünk!

Első lépés a Cél kitűzése!

Lehet fogyás, legyen az öt, tíz, tizenöt, vagy ennél több kiló. Lehet egy bikini, vagy álom ruha, esetleg esküvő, egy nyári fitt alak elérése, egészséges életmód és ezzel motivációul szolgálni másoknak. Cél az, amit tudatosan elérni szándékozunk, ami a jövőbe mutat. Vezess naplót, és írd le a célod, hogy azokon a napokon vissza tudd nézni, mikor elgyengülsz vagy épp egy nehéz napon vagy túl.

Második lépés a Motiváció

A siker alapja a motiváció. Azt jelenti, hogy előtted lebeg a cél mindvégig. Tudod miért kezdtél bele, és tudod mi a végső célod vele. Motiváció nélkül nincs siker!

Harmadik lépés a Személyre szabott kiegyensúlyozott táplálkozás megtervezése.

Ha valakinek étrendet tervezek, az első lépés nálam hogy kiszámolom az alapanyagcserét. Miért fontos ez nekünk? Az alapanyagcsere (BMR) gyakorlatilag a szervezetnek az alapvető működéséhez szükséges energia. A légzés, az alvás, az emésztés, például, és még sok más, mihez szintén energiára van, szükség. Ez mutatja meg azt a kalória számot, amelyre a testnek szüksége van, az alap életfunkciók fenntartásához. Ehhez a számhoz tudom igazítani a fogyáshoz szükséges kalória bevitelt, úgy hogy a szervezet egészségesen és kiegyensúlyozottan tudjon működni. Mindenkinek más-más, 100%-os pontossággal nem lehet kiszámolni, hiszen nagyon sok faktor játszik szerepet e számoknál. Ehhez mindenképp egy szakember tanácsát kell kérned! Egy jó tanácsadó ismérve itt kezdődik! Az alapanyagcserét folyamatosan, minden előre lépés után, legyen az mozgás beiktatása, fogyás, újra kell számolni. Nem fog menni egyik napról a másikra, egy tisztább egészségesebb étkezés, de kellő tervezéssel könnyen veheted az akadályt. Ez az a lépés ahol egy szakember (kezelő orvos, dietetikus, táplálkozási tanácsadó stb.) tanácsai, segítő keze, iránymutatása szükséges. Mindenki szervezete más, és esetleges, krónikus betegséggel küzd, más a napi rutin, életmód. Mindez együttes összehangolt munkája vezet sikerre!

Negyedik lépés a Mozgás

A zsúfolt hétköznapokba nem könnyű beiktatni a rendszeres testmozgást. Meg kell találni azt a mozgásformát, melyben jól érezzük magunkat, legyen az egyéni, vagy csoportos, a legfontosabb hogy mindig az aktuális fizikai állapotunkhoz igazodva kezdjünk bele. Ehhez nyújtanak segítséget a fitnesztermek, a személyi edzők. A testmozgás is alapos ütemezett és személyre szabott kell hogy legyen, a sérülések elkerülése végett!

Ötödik lépés a Vízfogyasztás

Sok embernél sarkalatos pont a vízfogyasztás. Ezt a felgyorsult életvitel hozza magával, veszélyesen! Egy átlagos ember napi két-három liter vizet veszít izzadáson, légzésen, mozgáson keresztül. Ezt pótolni kell, mert testünk kiszárad. Miért fontos ez a fogyás alatt is? Mert a szervezet már kis vízhiányra reagálva is kb. 3%-kal csökkenti az anyagcsere folyamatokat, mely súlygyarapodáshoz vezet.  Az érzékek is becsaphatják az embert, mert néha a szomjúságot is éhségnek érzékeli, ez által eszünk, mint sem iszunk. Mikor jut elegendő folyadék, elkezdi a vizet visszatartani, ami puffadáshoz vezet, s így telt érzést ad. Azt is tudni kell, hogy a zsírégetés során, savak és méreganyagok is felszabadulnak, visszakerülve a vérkeringésbe. A szervezetnek ahhoz, hogy ezeket az anyagokat felhígítsa, kimossa a szervezetből, kellő vízre van szüksége. Vezess vízkövető lapot ezzel is megkönnyítve a vízivás feletti kontrollt. Ideális esetben a napi vízfogyasztási szükséglet fogyókúra alatt 15 testsúlykilónként – 1 liter.

Hatodik lépés a Család bevonása

Egy nagyon kényes, és nehéz téma. Nagyon sok család van ahol a túlsúly már generációk óta fenn áll. Nehéz sokak számára megértetni a túlsúly okozta következmények hatásait. Nem elfogadóak, és ennek okát ki kell deríteni, vagy be kell vonni őket is segítségként valamilyen formában, mert nagyban megnehezíti a helyes, és nehéz úton való maradást. Könnyebb hallgatni, mint szembe szállni elv. A tervezés fázisában, sokat kell beszélgetni velük, felkészíteni őket is. Egy pszichológus bevonása ebben segíthet.

A tervezést megkönnyíti, ha egy kis falitáblát helyezel el a lakásban, ahol láthatod az életmód változásod minden lépését. Ahol követő lapokat elhelyezve folyamatos kontroll alatt tarthatod az étrended, mozgásod, vízfogyasztásod, tested formálódását, ahol mentálisan segítheted magad pozitív gondolatok, kihelyezésével. Kezdő fotón láthatod, hogy honnan indulsz, és büszkén nézel majd mindennap tükörbe, mikor megjelennek az első változások, hogy a helyes úton vagy. Egy fali napló, sok fotóval, hogy soha ne feledd honnan indultál, milyen nehéz volt, esetleg egy-egy sztori fűződik majd hozzá, pl.: első fitnesz órám után! Nagyon büszkén fogod majd ezeket visszanézni, és a barátaidnak, családodnak megmutatni, mint egy pszichés feltöltődés. Én máris nagyon büszke vagyok rád! Ha segítség kell, ha csak egy kéz, amely visszahúz az útra, én mindig itt leszek.

A fali naplódhoz nyújt segítséget neked néhány letölthető követőlap!

Írta: Kovács Béláné Németh Kathrin

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás